Základní škola Sokolov, Švabinského 1702

Jak to bylo v pravěku?

Autor: Hana Plachá <>, Téma: Dění ve škole, Vydáno dne: 15. 01. 2007

6. prosince 2006 se část naší školy změnila  - posunula se v čase o deset tisíc let zpět do doby neolitu, tj. mladší doby kamenné. Šesťáci se o pravěku učili v dějepise a teď měli možnost si alespoň trochu vyzkoušet, jak to tenkrát chodilo.

  Na projektový den se všichni, tedy žáci i učitelky, pečlivě připravovali už předem. Museli si přece rozmyslet a připravit nějaký dobový obleček. Bylo se na co dívat. Někteří pravěcí lovci dokonce doplnili své oblečení i zbraněmi.

Ráno začal program v tělocvičně. Losování určilo čtyři kmeny, děti se dozvěděly poslední podrobnosti o programu, hudební skupina ze 6. A předvedla připravenou píseň, všichni společně si zabubnovali a zakřičeli. Pak se kmeny vydaly na jednotlivá pracoviště.

  Jedna třída se změnila v jeskyni. Umělci pod vedením paní učitelky Brtkové ztvárňovali lovecké výjevy, hlavně mamuty. Co na tom, že kreslili na balicí papír. Mamuti a bizoni vypadali jako živí a dnes zdobí stěny tříd.

  Paní učitelka Fenclová se vyzná ve výrobě keramiky. V její dílně mohly děti uplácat misku, vymodelovat zvíře nebo venuši, symbol plodnosti. Hádejte, čeho bylo nejvíc? Samozřejmě venuší. Vypálené výrobky si pak děti odnesly domů.

  Ve cvičné kuchyňce vládla paní učitelka Plachá. V jedné části se tkalo, v druhé se vyráběly ozdoby z měděného drátu. Utkat alespoň proužek látky na svislém stavu není vůbec jednoduché, jak se o tom děti přesvědčily. Musely si navázat osnovu na kus klacku, jednotlivé osnovní nitě zatížit kameny a pak se pustit do práce. Ale výsledek stál za to.

  Kromě ruční práce byla zaměstnána i hlava. Každý žák průběžně vyplňoval pracovní list s otázkami, úkoly a křížovkami. Také všichni seskládali a do sešitu nalepili kresbu hliněné mísy.

  Celý projektový den opět skončil v tělocvičně. Jednotlivé kmeny předvedly svůj pokřik a tanec a pak jsme se vrátili zpět do přítomnosti.

Na závěr pár žákovských hodnocení:

-Den se mi moc líbil. Nejvíc se mi líbila keramika a potom tkaní. Drátkování se mi nelíbilo, protože jsem to neuměl.

-Myslím, že to bylo skvělé. Vyzkoušeli jsme si, jak se žilo v pravěku, a asi jsem ráda, že žiju v 21. století.

-Všichni měli na sobě hezké kostýmy a obleky. Mně se to líbilo a doufám, že i ostatním dětem.

-Líbila se mi stanoviště. Všem se líbilo, že si skupiny měly vymyslet jméno, svůj pokřik a tanec.

-Akorát je trošku škoda, že ve škole by se asi špatně trénoval lov mamuta, nebo alespoň něčeho menšího, například soba, ale i malinkatej králíček by stačil. Ale i o hladu to bylo pěkné.

-Nejvíc mě nebavily přestávky.